zaterdag 1 oktober 2011

ontdekje plekje 3: Benedensas / Dintelse Gorzen

Vandaag had Mike weer eens een klus gepland. 2 weken geleden heeft hij de wc-pot van het riool gescheiden en het moet nu eigenlijk toch weleens hersteld worden. Dit weekend had Mike bedacht om verder te gaan aan de herstelwerkzaamheden. Nu is het in huize C. al jaren zo dat, wanneer een Mike een klus heeft bedacht, dat het dan dik boven de 25 graden wordt. Vandaar dat we hebben gezegd dat we deze klus tot na de zomer zouden uitstellen... Mispoes! Zet de thermometer er maar op gelijk! Stralend zomerweer!

Gisteren kwam Jip met het lumineuze idee om te gaan kanovaren. Vorig jaar hadden we al eens op een kampeervlot geslapen, waar je per kano heen moest, en dat was een prachtig plekje om te kanoën.


De kano hadden we gehuurd bij Akkermans in De Heen. De kano wordt bij het sluizencomplex bij het benedensas te water gelaten. Een plekje waar ik vorig jaar op slag verliefd op werd. Op het sluizencomplex staan 2 huizen. Mocht 1 van de huizen ooit op de markt komen... dan sta ik vooraan.  (Ik ben niet de enige die dat plekje mooi vindt... ooit is daar de tv-serie van Merijntje Gijzens opgenomen.)


linksboven zie je net mijn toekomstige huis
Dit keer gingen we linksaf richting het Volkerrak. Wiebelige kano, grote boten, golfslag, kinderen aan boord... het leek geen goed combi. Tot onze grote verrassing hadden ze langs het Volkerrak een dijkje gelegd van stenen. Links van de stenen was het Volkkerrak, met de woelige baren, rechts een prachtig, rimpelloos ondiep watertje langs het natuurgebied de Dintelse Gorzen.

Links de woelige baren van het Volkerrak, rechts het rimpelloze kanoplasje.

Om 11 uur begonnen we met varen. Om 1 uur 's middags besloten we terug te keren en al die tijd waren we nog niemand tegengekomen.... zo mooi , zo rustig.
Grote groepen vogels werden wat onrustig als we langskwamen. Het klonk bijna als lawaai in al die stilte, als de vogels, geen idee op welk commando, plotseling met zijn allen opvlogen. Kuddes 'hoge schotslanders' (Jip versprak zich :-) ) die verkoeling zochten in het water. Vissen die links en rechts voorbij sprongen. Janneke die moe was, en besloot om met haar hoofd op mijn schoot te komen liggen om ander haar handdoekje in slaap te gaan vallen. Met zijn 3-en een duik nemen in het water (wie was de party-pooper???) Wat heeft een moeder dan nog weer te wensen... al haar geluk bij elkaar 1 schuitje!


Ik moet zeggen, water heeft toch altijd al een enorme kalmerende invloed op me. Met Jip hebben we een heftig weekje achter de rug. Veel gesprekken, mogelijk ook een doorbraak qua oplossingen, ik zat er gisteren redelijk doorheen... dan werkt een dagje op het water gewoon bijna therapeutisch op me.

Het was gewoon een toetje op deze zomer. Dat zullen veel mensen vandaag zo ervaren hebben. Volgend jaar gaan we de rest van Nederland een beetje helpen. Vóór het begin van de zomervakantie gaan we de zolder verbouwen. We beginnen dan met het afbreken van het één en ander. Als we dan goed en wel aan het opknappen gaan, dan wordt het vanzelf 30 graden. Op dat moment laten we de boel de boel en gaan we gewoon met mooi weer op vakantie. Lijkt me een heel goed idee!

1 opmerking: